אלרגיה לקרדית אבק הבית ("אלרגיה לאבק")

כיצד מטפלים באלרגיה לקרדית האבק

לא מעט ילדים ומבוגרים בישראל סובלים מאלרגיה לקרדית אבק הבית, Dust mite allergy .

האלרגיה באה לידי ביטוי במערכת הנשימה או על העור.

חשוב לציין, לא מדובר באלרגיה לאבק עצמו כפי שקוראים לה בטעות ("אלרגיה לאבק")

אבחנות רפואיות הקשורות לתגובה אלרגית לקרדית אבק הבית :

מערכת הנשימה – אסתמה נשימתית, אסתמה אלרגית, דמע אלרגי, נזלת כרונית

העור – אטופיק דרמטיטיס, אורטיקריה, גרד כרוני, פסוריאזיס, גרד בגיל השלישי, מטופלים אונקולוגים לאחר הקרנות / כימו.

חשוב לדעת כי ניתן לטפל בתופעה הזו על ידי מספר פעולות מניעה, ולשפר באופן דרמטי את איכות החיים.

בעמוד זה נסביר ונדריך על קרדית האבק, מדוע היא גורמת לתגובה אלרגית ואיך ניתן לטפל  ללא שימוש בתרופות.

מהי קרדית האבק?

קרדית אבק, הידועה גם בשם קרדית אבק הבית, אינה אבק, היא יצור זעיר מאוד בגודל מיקרוסקופי . היא נקראת בשם זה מפני שהיא מחבבת תנאים של אבק אבל גם רטיבות ולחות, וכידוע המזרנים שלנו , הארונות , הספות , השטיחים  בבית הם המקומות בהם האבק נוטה להצטבר.

קרדית האבק

מקור התמונה: אתר ה-FDA 

הדבר נכון במיוחד לגבי בתים המצויים באזורים גיאוגרפיים יותר לחים בישראל, כמו מישור החוף והשפלה, אך למעשה ניתן למצוא את הקרדית כמו בכל מקום בישראל.

בחוץ לעומת זאת קשה לה יותר להתקיים, שכן היא אינה עמידה במיוחד בפני תנאי החוץ של מזג האוויר. במילים אחרות, היא אוהבת מזרנים ומוצרי טקסטיל .

מהם התסמינים של אלרגיה לקרדית האבק?

יש לציין כי הקרדית בפני עצמה לא גורמת במישרין לתגובה אלרגית. הבעיה נמצאת בהפרשות שלה. אכן, לאורך מספר שבועות שבהם חיה קרדית האבק היא מייצרת כמה אלפי חלקיקים זעירים של צואה. למעשה החלקיקים כל כך זעירים וקלים עד שהם נישאים בקלות באוויר הבית ומגיעים לכלל החדרים, וכך גם אל גופנו

אלרגיה לקרדית האבק עשויה להתבטא במערכת הנשימה (אסתמה נשימתית, אסתמה אלרגית)  או בעור  (אטופיק דרמטיטיס, אסתמה של העור , אורטיקריה ,גר כרוני.. ).

אצל אנשים מסוימים יש רגישות מיוחדת לקרדית, דבר המוביל לתגובה אלרגית. המשמעות היא שהמערכת החיסונית מזהה את צואת הקרדית בתור חומר מסוכן, למרות שבעצם אינו מהווה סכנה אמיתית לבריאות.

במקרה זה מערכת החיסון ומגיבה אליו בצורה חזקה על ידי שחרור של היסטמינים. כך נוצרים התסמינים של אלרגיה לקרדית האבק, כמו גודש באף ובגרון, עיטוש, פריחה ואדמומיות וגרוד בעור, וכדומה.

התסמינים אצל המתמודדים עם אסתמה נשימתית יהיו קושי בנשימה , שיעול דמע ונזלת אלרגית.

אצל המתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס , פסוריאזיס, גרד כרוני , גרד בגיל השלישי התסמינים העיקריים יהיו גרד לא ניתן לשליטה , פצעים וזיהומים בעור.

מהם הפתרונות נגד קרדית אבק הבית ?

הנה טיפים ופתרונות טבעיים:

ראשית, אנו ממליצים ליצור אתנו קשר טלפוני ולקבל שיחת הסבר ללא עלות על אמצעי ההתמודדות עם קרדית אבק הבית. מעבר לכך, יש לשים דגש מיוחד על אזור השינה שלכם: מזרן , שמיכות וציפיות.

קרדית האבק  אוהבת את הסביבה החמה והלחה הזו, ולמעשה רוב החשיפה מתרחשת בשינה, מסיבה זו עיקר הגרד בעור או התגובה במערכת הנשימה יהיו בלילה.

1.חשוב מאוד להקפיד על ניקוי והחלפה של מזרנים כריות, ציפות לשמיכות ושאר מצעים.

2.רהיטים, ספות, כורסאות, שטיחים וגם וילונות יש לשאוב באופן קבוע.

3.ארגז מצעים מתחת למיטה הוא אומנם פריט שימושי, אך עשוי לצבור כמויות גדולות מאוד של אבק ולכן לשמש כר פורה לקרדית האבק.

4.אם עושים שימוש בשואב אבק, מוטב להשתמש בשואב אבק עם מסנן בשם H.E.F.A. מסנן זה מסוגל לסנן את חלקיקי הקרדית ולמנוע את חזרתם לסביבה גם בעת שאיבה חוזרת.

5.מצעים רגילים עם מילוי נוצות או מילוי סינטטי לא בדיוק עושים רושם על הקרדית והיא מסוגלת להיכנס לתוכם. רק שימוש במצעים אנטי אלרגיים הסרוגים מכותנה אורגנית לא יאפשרו מעבר קרדית אבק הבית.

6.שימוש בתוסף כביסה מנטרל אלרגנים יטפל באלרגנים אשר נצמדו לבגדים ויאפשר הקלה משמעותית באיכות החיים.

7.מוטב להשתמש בווילונות כותנה מכיוון שקל לנקות אותם עם התוסף.

8.צעצועים או משחקים שעשויים מבד או פרווה אפשר לשים במקפיא או לכבס בטמפרטורה של יותר מ-55 מעלות (אחרי שבודקים מה כתוב בתווית). קרדית האבק רגישה לקור וחום. בכל מקרה לא רצוי לשים אותם בתוך חדר השינה.

9.מאותה סיבה, גם אחרי שכיבסתם את המצעים, מוטב לשים אותם בחוץ כאשר הם חשופים לקרינה ישירה של השמש במשך שש שעות לפחות, אפילו כל יום. (לאחר מכן להוריד מכיוון שהיא עשויה לגרום להם לדהות).

10.מזגנים יש לבדוק מדי חודש ולנקות את האבק שהצטבר בהם. עובש וחיידקים שנמצאים במזגן יכולים לגרום גם לשלל תופעות אחרות לא נעימות כגון צינון.

טיפ: אם הדבר לא מפריע לגרד, ניתן לשים את המזגן על מצב ייבוש על מנת להקטין את הלחות בחדר.

למידע נוסף על המוצרים שלנו ועל אלרגיה לקרדית אבק הבית, ולהתאמה של תהליך טיפולי אישי, הנכם מוזמנים לפנות אלינו נדריך ונסביר על דרכי הטיפול.

המידע והתכנים באתר נועדו להרחיב את דעת הקורא ,אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד