אטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים

אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) Atopic Dermatitis אצל מבוגרים

אטופיק דרמטיטיס  הנה מחלת עור כרונית דלקתית מחזורית. חשוב להבין את מחזוריות המחלה וחשיבותו של הטיפול המשמר על מנת לא להגיע להתפרצות.

אטופיק דרמטיטיס ,מערבת תגובה חזקה של העור לגירויים שונים, וזאת על רקע היבטים גנטיים, חיסוניים וכאמור גורמים סביבתיים מהחוץ. מחלה זו ידועה גם בשמות אחרים כמו אסטמה של העור, דלקת עור אטופית ואקזמה של העור. למעשה, שמה מגיע מיוונית כאשר דרמטיטיס היא המילה לעור ואילו אטופיה משמעה תגובה חריגה. המשמעות היא שאטופיק דרמטיטיס מערבת תגובה בלתי מבוקרת וחריגה של העור, והיא אכן מתבטאת בתסמינים מטרידים כמו גירודים בגוף, יובש, פריחות, דלקות, עור אדמומי ולפעמים גם זיהומים בעור.

במרבית המקרים כאשר מדברים על המחלה לא מתכוונים אל אטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים, כי אם אצל ילדים. אכן, מדובר במחלה נפוצה למדי בגילאים הצעירים, כאשר עד 1 מכל 5 ילדים באוכלוסייה עלול לסבול ממנה. יחד עם זאת, קיימת בהחלט אטופיק דרמטיטיס מבוגרים כאשר על פני הנתונים כ- 1 מכל 10 אנשים בוגרים באוכלוסייה סובל ממנה, ובתוך כך ישנן תקופות משתנות של החרפה והפוגה, אך גם בתקופות ההפוגה יש לרוב גירודים ועור יבש.

בקרב האוכלוסייה הבוגרת קיימות שלוש קבוצות עיקריות:

  • מבוגרים המתמודדים עם המחלה מילדותם
  • מבוגרים אשר המחלה התפרצה לראשונה בבגרות ( בעקבות אירוע רגשי / הורמונלי).
  • מבוגרים בגיל השלישי .

מדוע המחלה מתפרצת אצל מבוגרים ?

למרות שמדובר כאמור במחלה שכיחה, נכון להיום אין בידי הרופאים והחוקרים הסבר אחד עבור הגורמים לה. מה שידוע הוא שמדובר במחלה על רקע חיסוני – אימונולוגי, כאשר ישנו רקע אלרגי במרבית המקרים, ומתקיים שילוב של מספר היבטים פתוגניים הפועלים אחד על השני. בחזית מצוי ליקוי מסוים בתפקודה ושלמותה של השכבה החיצונית של העור, ולכן העור אינו מצליח לתפקד בתור מגן וחוסם, יש עור יבש אובדן לחות וכתוצאה מכך אלרגנים  מצליחים לחדור את העור היבש  ונוצרת תגובה אלרגית.

באופן כללי ניתן להצביע על שתי קבוצות סיכון. האחת היא גנטית, כלומר של אנשים שמישהו ממשפחתם סובל כבר ממחלה זו או מקדחת השחת או מאסתמה נשימתית. השנייה היא של אנשים שנולדו עם פגם כלשהו בתפקודה של שכבת העור החיצונית, ומכאן ניתן גם להבין שמדובר במחלה שנולדים איתה, אם כי לא ניתן לזהותה עד להתפרצות הראשונה.

מבוגרים המתמודדים עם המחלה מילדותם– ככל שאנו מתבגרים תפקוד העור כמגן בפני חדירת מגרים חיצוניים (אלרגנים) יורד. גם כאלה שניסו הכל מוזמנים ליצור איתנו קשר על מנת ללמוד את פרוטוקול הטיפול היעיל לשימור בשגרה והדרכים להעצמת הטיפול התרופתי בזמן התפרצות.

מבוגרים אשר המחלה התפרצה לראשונה בבגרות ( בעקבות אירוע רגשי / הורמונאלי).- נפוץ מאוד התגברות האטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים בעקבות אירוע רגשי עוצמתי , רגישות וחדירות העור עולים . מופיע פריחה על העור וגרודים גם כאשר בעבר לא ניתן היה לומר כי ה"עור רגיש וקצת יבש" . נפוץ מאוד אצל נשים בזמן הריון ואחרי לידה. ואצל כאלה אשר התמודדו עם אסתמה נשימתית.

מבוגרים בגיל השלישי– העור דק יותר ומתפקד בחסר. כאשר מלווה בשימוש בתרופות שונות ותנועתיות נמוכה הרגישות והפוטנציאל להתפרצות גבוהים מאוד.

כיצד לטפל באטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים?

הטיפול באסטמה של העור אצל מבוגרים מורכב משלושה חלקים:

  1. זיהוי אישי של הגורמים המגרים (אלרגנים).
  2. בניית פרוטוקול אישי לשימור הבנוי מחיטוי העור, ניקוי העור וסיכוך העור (השקיית העור בלחות).
  3. בניית פרוטוקול אישי לטיפול בתחילת התפרצות – קרם רווי אבץ, בגד בייסיק רפואי ועוד.
על אטופיק.קומ

אטופיק קומ הוא מרכז מקצועי למחלות עור כרוניות ואלרגיות, לרבות אטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים וילדים. אנו מתמחים במתן טיפול בגורמים החיצוניים המגרים שמקורם בסביבה, על מנת להעצים ולהשלים את הטיפול הרפואי. אנו מדריכים על טיפול בגורמים המייצרים את הגרד. בשורות הבאות נביא מידע בסיסי אודות אטופיק דרמטיטיס מבוגרים, קבוצות הסיכון והגורמים המגרים את הגרד והתפרצות.

אטופיק קום מתמחה בהתאמת טיפול אישי

מומלץ ליצור אתנו קשר למלא פרטים ולצרף תמונות של מצב העור

נחזור אליכם עם המלצותינו.

המידע והתכנים באתר נועדו להרחיב את דעת הקורא ,אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד

שתפו פוסט:

לכתבות נוספות:

הנה בא האביב איך זה משפיע על העור שלנו

הנה בא אביב: איך זה משפיע על העור שלנו?

תקופת האביב מביאה עימה פריחה ומזג אוויר נעים, אבל גם לא מעט תופעות פחות רצויות כמו עליה בלחות, עקיצות ואלרגיות. המעבר לאביב קשה אפילו יותר למי שסובל מאטופיק דרמטיטיס. לכן אספנו בעבורכם מספר עצות זהב להתמודדות עם האביב בעזרתן תוכלו לעבור את התקופה הזו בשלום.

לקריאת הכתבה >