האם יתכן שלאבקת הכביסה יש השפעה על הגרד בעור?

אבקת כביסה וגרד בעור

סיבות לגרד בעור

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור שבאה לידי ביטוי בהתקפים טורדניים של גרוי וגרד כתוצאה ממגע של העור עם אלרגנים חיצוניים. מצד אחד שכבת העור שאמורה להגן מפני חדירת אלרגנים ומזהמים אינה ממלאה את תפקידה (מעטפת החומציות והמחסום העורי ) ומהצד השני מערכת החיסון מגיבה לחדירת האלרגנים ביתר שאת וגורמת להתפרצות דלקתית.

בעת התקף צריך לטפל בסימפטומים  של הדלקת והגרד אבל חשוב מאוד לטפל במקור להתפרצות שהם האלרגנים המצויים בחומרים מסביבה שבאה במגע עם העור (אבקות כביסה, מרככי כביסה, כימיקלים המוספגים בבגדים ובמצעים בגדים).

מהו אלרגן?

אלרגן הוא כל חומר שמערכת החיסון  מגיבה אליו בתגובה אלרגית. החומר שמעורר את האלרגיה הוא בדרך כלל חלבון שמצוי בחומרים שונים. לדוגמא: חלבון שמצוי באבקני הפרחים או חלבון שמצוי ברוק של בעלי החיים. כאשר האלרגן נוגע בעור, מערכת החיסון מזהה אותו בשוגג כחומר שעלול להזיק לגוף ותוקפת אותו בעוצמה רבה וכך יוצרת גרד ותגובה דלקתית. 

אלו סוגי אלרגנים קיימים?

הרגישות של הסובלים מאטופיק היא למגוון רחב של אלרגנים כגון: תמציות ריח וצבע, קרדית אבק הבית, אבק, עובש, לטקס,  אלרגנים מרחפים (כמו פריחה של צמחים), עשן ופיח, כימיקלים בחומרי הניקוי ובמוצרי ההיגיינה, טיטולים ,מזונות שונים  ועוד.

בכל מקום ובכל רגע העור חשוף למגוון רחב של חומרים / גורמים סביבתיים שהם מעוררי התקף פוטנציאליים, רובם בלתי ספציפיים, כלומר לא ניתן לזהות אותם בבדיקות אלרגיה. לכן יש חשיבות רבה מאוד לשלב בטיפול זיהוי ונטרול אלרגנים כטיפול מניעתי משמעותי מאוד. ע"י הרחקת האלרגנים אפשר להפחית ואף למנוע את התפרצות ההתקפים.

מדוע אבקת כביסה ומרכך כביסה מגרים  התפרצות עבור המתמודדים עם אטופיק דרמטיטיס ?

האם יש אלרגנים בבגדים ובמצעים?, כן בהחלט והרבה.

הביגוד שאנו לובשים והמצעים בהם אנו ישנים עלולים להוות מאגר עצום של אלרגנים.

הבגדים והמצעים באים במגע ישיר עם העור ומהווים את אחד הגורמים המגרים הנפוצים ביותר.

כימיקלים שמקורם בתהליך היצור והשינוע של הבדים– כחלק מתהליך הייצור של הבדים מוספגים חומרים כימיים שונים למטרות שונות תהליך זה נקרא אשפרה . האשפרה כוללת תהליכים כימיים, תרמיים, מכאניים, ושילוב ביניהם. אלו תהליכים מיקרוסקופיים הפועלים על הסיבים מהם עשוי הבד. תהליכי האשפרה מטרתם להשלים את תהליכי הייצור ולהקנות לבד תכונות מיוחדות: מראה, מגע, חוזק, עמידות בשחיקה, יציבות צבע בעת חשיפה לאור השמש וחומרי הכביסה, אל-קמט, אנטי סטטיות, חסינות נגד בעירה בעת שרפה, ועוד…

טכנולוגיות אלו התפתחו מאוד בעשורים האחרונים עד כדי כך שקשה כיום להרגיש את סוג הבד / הסיב במישוש. פעם ניתן היה להרגיש האם מדובר בסיב טבעי כמו כותנה או בסיב סינטטי.

כדוגמא , כיום בדי הכותנה מוספגים בלטקס על מנת לייתר את פעולת הגיהוץ. לטקס הנו אלרגן ספציפי לאטופיק דרמטיטיס. מומלץ לקרוא כתבה בנושא מחקר שעשה ארגון גרינפיס העולמי  ומצא חומרים רעילים בבגדים.

מה ניתן לעשות כנגד החימיקלים המוספגים בבגדים?

לא הרבה,

  1. לרכוש ביגוד הנושא תו תקן כותנה אורגנית GOTS ו/ או נושא תו תקן OEKO TEX אשר בודק המצאות חומרים מסוכנים בבגדים שלנו. בישראל המודעות נמוכה וקשה אם בכלל למצוא. באירופה וארה"ב המודעות גדולה ובהחלט ניתן למצוא.
  1. לאמץ הרגל שימוש ב שכבת בסיס Base layer של "בגד תחבושת רפואי" לילדים ומבוגרים. הרגל זה חשוב ביותר למתמודדים עם מחלות עור כרוניות ואלרגיות המתבטאות בעור. עשוי מסיב ויסקוזה רפואי.

תכונות:

  • מבודד מפני הכימיקלים בבגדים.
  • מנדף חום וזיעה. כאשר הזיעה אינה מתנדפת מהעור, מתחיל גרד.
  • לא מתחכך עם העור
  • לא נראה חולה.

מה ניתן לעשות כנגד אלרגנים הנספגים בבד מהסביבה  המוספגים בבגדים?

אלרגנים הנספגים בבד מהסביבה – כאשר אנו מדברים על "הסביבה " בהקשר זה , מדובר על סביבת הבית. בחלל הבית מרחפים אלרגנים רבים . למעשה זיהום האוויר בבית גדול פי 2-5 מזיהום האוויר בחוץ. אלרגנים אלה אינם נשטפים בכביסה.

לאחר כביסה ויבוש הבגד אומנם יהיה נקי מלכלוך אולם עדיין יהיה ספוג באלרגנים שרובם אינם נשטפים במים, גם לא במים חמים. כיום לא ניתן להרתיח את רוב הכביסה. כך, כאשר הבגד הנקי אך העמוס באלרגנים, יבוא במגע עם העור עלול להתעורר הפרצות.

האלרגנים הנפוצים בחלל הבית הנצמדים לבגדים ולמצעים : קרדית אבק הבית , עובש, הפרשות חיות מחמד, תמציות צבע וריח מסבונים, קרמים, חומרי ניקוי אבקות ומרככי כביסה, מבשמים בבית..

הפתרונות:

  1. שימוש באבקת כביסה המיועדת לתינוקות , אנחנו ממליצים על אבקת תינוקלין .אגב אבקת כביסה אקולוגית , בריאה לסביבה . אין קשר להתאמה לעור רגיש. שימוש בחצי מהכמות המומלצת , למעט מקרים של כביסה מלוכלכת במיוחד.
  2. ללא שימוש במרכך כביסה, ניתן להוסיף חצי כוס חומץ רגיל בתא יחד עם האבקה. הכביסה תצא רכה וללא ריח.
  3. שימוש בתוסף כביסה מנטרל אלרגנים, ינטרל את כלל האלרגנים אשר נצמדו לבגדים (קרדית האבק, עובש, הפרשות חיות מחמד….). אבקת הכביסה לא תנטרל אותם. הכביסה תצא נקייה מלכלוך ואלרגנים..

ד"ר אביקם הראל על חשיבות השימוש בתוסף כביסה מנטרל אלרגנים בטיפול באטופיק דרמטיטיס

אנחנו כאן כדי לעזור לכם. מלאו את הפרטים

ונחזור אליכם בהקדם לשיחת ייעוץ חינם!

המידע והתכנים באתר נועדו להרחיב את דעת הקורא ,אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

שתפו פוסט:

לכתבות נוספות:

הנה בא האביב איך זה משפיע על העור שלנו

הנה בא אביב: איך זה משפיע על העור שלנו?

תקופת האביב מביאה עימה פריחה ומזג אוויר נעים, אבל גם לא מעט תופעות פחות רצויות כמו עליה בלחות, עקיצות ואלרגיות. המעבר לאביב קשה אפילו יותר למי שסובל מאטופיק דרמטיטיס. לכן אספנו בעבורכם מספר עצות זהב להתמודדות עם האביב בעזרתן תוכלו לעבור את התקופה הזו בשלום.

לקריאת הכתבה >