אורטיקריה הנקראת בעברית חרלת או סרפדת היא מחלת עור שכיחה ואחד מכל חמישה אנשים יחווה אותה לפחות פעם אחת בחייו.

אורטיקריה מהווה תגובה אלרגית של העור למגע עם חומרים מסוימים, אך לעיתים מדובר בתגובה של מערכת החיסון עצמה למחלות פנימיות.

סובלים מהמחלה?

אטופיק קומ מתמחה באיתור וטיפול בגורמים מגרים לתגובה אלרגית חיצוניים (מהסביבה)

חרלת / סרפדת - סימפטומים

החרלת מאופיינת בנגעים אדומים ומגרדים שמופיעים באופן פתאומי על גבי העור ונעלמים לאחר תקופה. תיתכן גם נפיחות של העור וחום במהלך ההתפרצות. למרבה הצער, הגרד הינו חלק בלתי נפרד מן המחלה.

חשוב לדעת – חרלת / סרפדת אינה סקביאס והיא אינה מדבקת אחרים !

הנגעים מאופיינים במרכז בצבע בהיר והיקף בצבע אדום חזק ולכן לעיתים נוצר הרושם שמדובר בכוויה למרות שהדבר אינו כך. לעיתים הנגעים מתמזגים אחד עם השני ומכסים אזורים גדולים מן הגוף.

לעיתים תתפתח נפיחות גם ברקמות הרכות שמתחת לעור, תופעה הנקראת אנדיגיומה והיא עשויה להופיע בפנים (כולל הפה והעפעפיים), בידיים, ברגליים וגם באיבר המין.

במרבית המקרים (שני שליש) מדובר באורטיקריה אקוטית (חריפה). אורטיקריה אקוטית יכולה להופיע אצל ילדים ומבוגרים. בסוג מחלה זו הנגעים מופיעים לזמן קצר בלבד (ימים ספרים ולעיתים אפילו פחות) ונעלמים לעומת כשבאו. אם ישנן התלקחויות חוזרות, הן יהיו לרוב קצרות.

בשליש מהמקרים המחלה כרונית, בעיקר אצל בני 30 עד 50. אורטיקריה כרונית תוקפת יותר נשים מאשר גברים. ההתפרצות האקוטית ארוכה יותר ויכולה להימשך גם כשישה שבועות.

מה עלול לגרום לאורטיקריה?

הגורמים המובילים  שעלולים להיות מחוללי אורטיקריה :

  1. חומרים המוספגים במוצרי הטקסטיל בתהליך ה"אשפרה" (גם אם רשום 100% כותנה!).
  2. חומרים ספציפיים מחוללי , תגובה אלרגית (אלרגנים) כגון לטקס, ניקל
  3. תמציות ריח וצבע ( סבונים, קרמים, חומרי כביסה, מבשמים לבית)
  4. קרדית אבק הבית במזרן ,וכלל מוצרי הטקסטיל (ספות , שטיחים וילונות מצעים)
  5. אלרגנים אשר מקורם בחיות מחמד
  6. אבקני צמחים ודשא
  7. עקיצות חרקים
  8. תופעת לוואי של זיהומים למיניהם, כולל זיהומים נגיפיים
  9. חשיפה לחומרים מסוימים בתרופות כמו אנטיביוטיקה
  10. חשיפה למזונות מסוימים שידועים כמחוללי אלרגיות כמו אגוזים, פירות ים, ביצים ומוצרי חלב או תוספי מזון מתועשים (חומרים מייצבים, חומרי טעם וריח, חומרים משמרים).
  11. מגע של אוויר קר או מים על העור, בגדים שנלחצים אל העור וגם אמבטיה חמה כשהעור רגיש

במקרים מסוימים אורטיקריה היא כשלעצמה סימפטום למחלות של בלוטת התריס, צליאק, דלקת מפרקים ואפילו סרטן. לכן יש לבדוק אם אין סימפטומים נוספים שיכולים להעיד על מצבים אלו ואסור להתעלם מהם.

סיבוכים של המחלה

במצב רגיל חרלת או סרפדת אינה  גורמת למצבים מסכני חיים, אך אם קיימת נפיחות באזורים כמו דרכי הנשימה, הלשון או השפתיים, ייתכן כי יהיה קושי לנשום, וזהו מצב מסכן חיים! מצבים אחרים שמחייבים בדיקה מיידית על ידי רופא עור (במידה וכבר הופיעו הסימפטומים הרגילים של המחלה) הם הרגשה חריפה של מלאות בגרון, בחילות והקאות, כאבי בטן ותחושה של עילפון.

הטיפול המקובל לאורטיקריה

הטיפול באורטיקריה על פי המתודולוגיה של  "אטופיקום" מתחיל  בזיהוי של אותם גורמים מגרים ושינוי הרגלי החיים בצורה שתצמצם את המגע עימם למינימום.

הטיפול הרפואי המקובל במערב מתבצע באמצעות משחות סטרואידליות ותרופות מקבוצת האנטיהיסטמיניים ובמקרים קשים בסטרואידים בכדורים או בזריקה להרגעת העור. כלומר, מטפלים במצב הדלקתי אך לא במקור.

כדאי לדעת שתרופות אנטיהיסטמיניות מהדור הראשון  עלולות לגרום להירדמות ולכן אסור לבצע פעולות מסוכנות כאשר משתמשים בהן. תרופות מהדור השני כוללות פחות תופעות לוואי.

כיצד אנחנו נוכל לעזור לכם לטפל בגורמים המגרים (אלרגנים) באופן טבעי?

אנו מאמינים שהטיפול התומך המתאים ביותר הוא גם כן זיהוי האלרגניים וצמצום החשיפה אליהם, אך חשוב גם  להעניק לעור טיפול משקם ומתחזק באמצעות פעולות של חיטוי, ניקוי וסיכוך.

למעשה עבור כל מטופל אנחנו בונים פרוטוקול אחד לזמן ההתפרצות של המחלה (בדרך כלל במופע הכרוני שלה) ופרוטוקול לשימור בין ההתקפים.

חשוב להדגיש כי במקרים של התפרצות קשה ומסכנת חיים הדבר הנכון הוא להשתמש בראש ובראשונה בטיפול תרופתי מותאם.

כיצד נצמצם את החשיפה לגורמים המגרים?

תמציות ריח וצבע

שימוש  ב- גיא סבון טיפולי סבון חומצי ללא תמציות ריח וצבע. ישקם ויתחזק את מעטפת החומציות הטבעית בעור . מומלץ לשימוש כסבון , שמפו ושטיפת ידיים במהלך היום….

חיזוק המחסום העורי

שימוש בטאו קרם בסיס 3.5 PH ישקם ויתחזק את המחסום העורי , מנגנון טבעי בעור שלנו המגן מפני חדירת אלרגנים .

אלרגנים בבגדים

"סיבים מגרים" – ישנם סיבים הידועים כמגרים עור רגיש. למשל, פוליאסטר המשולב ומצוי ברוב המוחלט של הבגדים (כולל בכותנה), צמר ועוד

בנוסף קיימים כימיקלים המוספגים בבגדים ומוצרי הטקסטיל אחרים כבר בתהליך הייצור. תהליך זה נקרא "אשפרה" ומטרתו לשפר את תכונות הבד. למשל , בד הכותנה נספג ב "לטקס" כדי שלא יהיה צורך בגיהוץ. כאמור, לטקס הוא אחד האלרגנים הספציפיים של אורטיקריה (כמו גם של מחלות נוספות).

הפתרון שלנו  –  בגדי אקזמה , Eczema clothes second skin  כשכבת בסיס בגד תחבושת רב פעמית. תפקידו של בגד האקזמה  הוא להפריד בין העור לבין הסביבה החיצונית  ולצמצם ככל הניתן את המגע עם אותם כימיקלים. בנוסף בגדי האקזמה  מנדפים את החום והזעה אשר עשויים לתרום לגירוי של העור.

קרדית אבק הבית ואלרגנים מחיות מחמד

קרדית אבק הבית ידועה כאלרגן נפוץ וספציפי למחלות עור, ביניהן גם אורטיקריה. הקרדית אוהבת מקומות רטובים ולחים כמו המצעים שלנו, אבל ניתן למצוא אותה במקומות אחרים בבית (ספות שטיחים וארונות). האלרגן הספציפי היא אינה הקרדית עצמה, אלא ההפרשות שלה אשר מגרות את מערכת החיסון וגורמות להפרשה של היסטמינים.

גם אלרגנים מחיות מחמד אשר נמצאות בחדר השינה או יושבים וקופצים על המיטות יכולים לגרום לגירוי של העור.

הפתרון שלנו – שימוש במצעים אנטי אלרגנים. מדובר במצעים הסרוגים מכותנה אורגנית צפופה ולכן לא מאפשרים מעבר של קרדית אבק הבית ושל ההפרשות שלה. מצמצמים חשיפה גם לאלרגנים אחרים.

ניתן לרכוש סדין גומי למזרן יחיד, מיטה וחצי או "קינג סייז", ציפה לשמיכה, ציפית לכרית ומגן גומי למזרן. קיימים גם סטים הכוללים סט מצעים שלם.

בנוסף, אנחנו ממליצים להשתמש בתוסף כביסה מנטרל אלרגנים (מגיע גם עם חלק מהמצעים). אלרגנים הנצמדים לבגדים נשארים גם אחרי הכביסה, למעט אם מרתיחים ב 90 מעלות, אך את רוב הכביסה כיום לא ניתן להרתיח… תוסף הכביסה מנטרל אלרגנים בכל טמפ'  כך שהבגדים יוצאים נקיים מלכלוך ומאלרגנים.

את התוסף יש להוסיף לתא האבקה / נוזל הכביסה.

המידע והתכנים באתר נועדו להרחיב את דעת הקורא ,אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד